
IJmuiden, 17 november 2025 – Onder zijn nieuwe eigenaar Seven2 wil Zwart Techniek internationaal uitbreiden, onder andere met overnames. Het bedrijf haalt nu al driekwart van zijn omzet uit het buitenland.
Zwart Techniek is van oudsher gespecialiseerd in het aanleggen en onderhouden van systemen voor noodstroom, onder andere voor ziekenhuizen en de industrie. Door de energietransitie en de snelle opkomst van datacenters zijn de werkzaamheden uitgebreid, zegt directeur Jim Craig. ‘We leveren oplossingen voor energiezekerheid. Denk aan systemen om energie op te wekken en op te slaan en het aanleggen van kleine stroomnetwerken.’ Dat laatste is een manier voor bedrijven om netcongestie te omzeilen. Waar dat eerst vooral een Nederlands probleem was, ziet Craig in het buitenland hetzelfde gebeuren.
De eigenaren van datacenters zijn een belangrijke groep klanten voor Zwart Techniek. ‘We hebben drie van de vijf grootste bigtech-bedrijven als klant’, zegt Craig. ‘We kunnen enorme stappen zetten als we die kunnen volgen naar groeimarkten zoals Scandinavië, Duitsland en Mediterrane landen. In veel van die landen zitten we al. Nu kunnen we er opschalen.’
De afgelopen jaren is Zwart Techniek hard gegroeid. De omzet bedraagt dit jaar zo’n €130 mln, ongeveer het dubbele van vier jaar geleden. Het bedrijf maakte in 2024 een nettowinst van €4,6 mln, zo blijkt uit de jaarrekening. Zwart Techniek en Seven2 maken geen financiële details van de overname bekend.
Seven2 is in 1972 opgericht als Apax Partners, en is daarmee de oudste private-equityfirma van Frankrijk. De investeerder richt zich op Europese bedrijven die actief zijn in de dienstverlening en technologie. Zwart Techniek is de vijfde Nederlandse investering van Seven2, dat een kantoor heeft aan de Amsterdamse Zuidas. De Fransen zijn onder meer eigenaar van IT-bedrijf Odin en ggz-aanbieder Mentaal Beter. Ook heeft Seven2 een minderheidsbelang in het Amsterdamse IT-bedrijf Expereo en was het begin deze eeuw aandeelhouder van biotechbedrijf Galapagos.
‘Nederland is een aantrekkelijke markt voor ons’, zegt Thomas de Villeneuve, de managing partner van Seven2. ‘Het is een heel ondernemend land. En met een markt van 18 miljoen inwoners hebben bedrijven de noodzaak snel naar het buitenland te gaan. Dat vinden we aantrekkelijk, want uitbreiden naar andere landen is gemakkelijker als een bedrijf al eens internationale expansie gedaan heeft.’
Seven2 ziet in Zwart Techniek een kans in te spelen op trends als digitalisering en datacenters, zegt partner Julien Birman, die de deal sloot. ‘Het bedrijf heeft enorme kansen om autonoom te groeien, omdat het actief is in markten die de wind in de rug hebben. Maar er zijn ook grote mogelijkheden om fusies en overnames te doen, om verder te internationaliseren en het aanbod uit te breiden.’
Ondersteuning bij buitenlandse expansie was een van de redenen dat Zwart Techniek op zoek ging naar een nieuwe aandeelhouder, zegt directeur Craig. Het bedrijf was sinds 2015 in handen van investeringsmaatschappijen Scheybeeck en Beek Capital. ‘Ik denk dat zij weten dat de Nederlandse markt hun sweet spot is. Het bedrijf is ongeveer verviervoudigd sinds zij aandeelhouder zijn. We zijn van dieselaggregaten naar infrastructuur voor energiezekerheid voor datacenters en de energietransitie gegaan.’ Wel houden Scheybeeck en Beek Capital een minderheidsbelang.